حافظهSAS در واقع، ورژن توسعه یافته‌ی حافظه SATA به حساب می‌آید. SAS مخفف Serial Attached SCSI است. سرعت انتقال در این قبیل حافظهها حدودا ۷۶۸ مگابایت است که در مقایسه با حافظه دیسک های SATA بسیار سریع تر است. چرخش صفحه های حافظه SAS در هر دقیقه از فاکتور های اصلی تعیین کننده‌ی سرعت آن محسوب می شود.

مختصری درباره هارد های SAS و تفاوت آن با هارد SSD چیست

به منظور مقایسه‌ی حافظه SSD و حافظه SAS بهتر است فرق حافظه SSD و SAS  را بررسی کنیم. به همین دلیل در این جا به مقایسه ی سرعت می‌پردازیم.

حافظه های SATA و SAS از منظر نقاط تفاوت با حافظه SSD، از بخش چرخانی روی صفحه ی ذخیره سازی برخوردار هستند. معمولا هر چقدر سرعت چرخش روی این صفحه‌ها بیشتر باشد، به همین ترتیب سرعت خواندن و هم چنین نوشتن داده ‌ها نیز بالاتر خواهد رفت. انواع مختلف رایج در بازار این حافظه ‌‌ها از سرعت ۹۰۰ دور در دقیقه یا ۷.۲ برخوردار هستند. هم اکنون با در نظر گرفتن نیاز روز افزون جهان به سرعت بالا، انواع مختلف دیگری با سرعت‌های بسیار زیاد ۱۰۰۰۰ دور در دقیقه و یا ۱۵۰۰۰ دور در دقیقه نیز مورد بهره گیری قرار گرفته اند. با بالا رفتن سرعت چرخش دیسک، سرعت دسترسی به داده‌ها نیز بیشتر می شود، ولی در عین حال مصرف انرژی دستگاه، سر و صدا و لرزش حاصل نیز افزایش می‌یابد و  بنابراین هزینه‌های نگهداری سیستم نیز افزایش می‌یابد.امیدواریم با خواندن این مقاله با مفهوم حافظه SSD چیست و تفاوت حافظه ssd و hdd آشنا شده باشید و به هنگام خرید بهترین انتخاب را کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + پانزده =

X